Monday, April 08, 2013

替女兒難過的事

在阿比兩歲多時,在我們要搬去溫哥華的前夕,我們寫了一封信給阿比的生父母,感謝他們,並告訴他們阿比成長得很好,不用擔心。結果社署告訴我們,寄了信去當年的地址卻被退回,出入境也沒有他們的紀錄。

事隔五年,我們又寫了一封信給他們。我們沒有死心 -- 我們自己也是闊別香港三年又重回原本的住處!況且想尋找生父生母一直是阿比的願望,她一定會支持我們寫這封信!在阿比七歲生日,我們把信寄到社署。

近三個月後,社署跟進的姑娘問我假若今次尋找的結果仍然跟上次一樣,我會希望如何處置這信。我說跟上次一樣,把信留在 file 裡面。我亦著她看看有沒有其他方法找找阿比的生父母。她透露,其實阿比的生父母當年有簽把自己的資料保密的意願表,但她仍會試試其他方法。

我聽到阿比生父母的保密意願後,想著想著,突然間很想哭。我代入了阿比的心情,難道你們不想知道我活成怎樣嗎?莫非你們不在乎我的死活嗎?假如我是阿比,我一定很傷心,因為生父母不想我找到他們,自然他們也不想找我!他們愛過我嗎?作為阿比的媽媽,我甚至有點生氣,因為覺得他們不珍惜女兒!我特別心痛,因為我看見過她如何想尋回她的生父母。我不敢想像,假若她知道生父母不想見她,她會有多失望。

然而,我仍相信人是美善的。有太多的理性原因令當年生父母選擇了保密資料,但七年過去,他們的決定仍是一樣嗎?他們可能在後悔,可能也想知道阿比的狀況?又或者在看過我們的信後,心態改變,不介意阿比找他們呢?姑勿論結果怎樣,我也承諾要陪伴她走過這條未知的路。

1 comment:

Unknown said...

Connie, I ran across this post of yours on FB, and really feel for you, so thought I would leave a comment here. I don't have a good relationship with my ex-husband, so many times over, the selfish part of me had wished that he would go away so I don't have to interact with him, but I knew Josh would be crushed, and would grow questioning how his dad could just leave him, exactly like what you said here. So over the years, for Josh, I bit my tongue and accommodate as much as it was reasonable. I can kinda relate to how you feel.

A thought did occur to me - Perhaps Abby's birth parents didn't want to connect with her not because they don't love her. Rather, maybe they love her too much to bear seeing such an amazing, wonderful little girl is not living at home with them, that they had once made the decision to give her up so that she is now someone else's daughter too.

You guys are such amazing, wonderful parents! I read your blog from time to time, and always enjoy it.

Sabrina